18 Mar 2015

EN BÜYÜK TUTKUM YILDIZLAR

Yıldızlara bakmayı sevmeyen biri var mıdır bilmiyorum ama günlük hayat koşuşturmalarından bakmaya fırsat bulanların sayısının çok az olduğunu düşünüyorum.

Küçüklüğümden beri en sevdiğim şeylerden biridir gökyüzüne bakmak. Ama baktığım zaman hep yıldızları görmek isterim. Evimiz en üst katta olduğundan saatlerce balkonda uzanıp yukarı bakardım kayan yıldızları görmek için. Onları izlemek ayrı bir heyecan, ayrı bir mutluluk verir bana. Kim katılır bu diyeceğime bilmem ama hep oralarda bir yerlerde bizden ayrı yaşam süren varlıkların  olduğunu düşünmüşümdür.Yani aklın alamayacağı büyüklükte olan bir yerde, sırf biz göremiyoruz diye yalnız olduğumuza kimse inandıramaz beni.

Bu konularla ilgili belgeselleri, dergileri kendimce takip etmeye çalışırım ve Hubble'ın ilk kez 1995 yılında görüntülediği yaratılış sütunlarını 20 yıl sonra yeniden görüntülediği resmi görünce dakikalarca gözüm takılı kaldı.


1995 yılı ve 2015 yılı görüntüleri


Resimlerde genç yıldızların gazlar içinde oluşumlarını görüyoruz. Kimileri bu sütunlar için yıldız fabrikası derken, kimileri fil hortumu adını koymuş.

Asıl okuduklarım arasında ilgimi çeken en önemli şey bu sütunların 6 bin yıl önce bir süpernova (yıldız patlaması) ile yok olmuş oldukları. Dünya'dan 6 bin 500 ışık yılı uzakta (1 ışık yılı=10 trilyon kilometre) olmalarına rağmen yok oluşlarını görmemiz için 1000 yıl daha geçmesi gerekiyormuş.


2015 Hubblegörüntüsü

Soldaki resim görülebilir ışık ile çekilmiş, sağdaki resim ise Kızılötesi ışık ile çekilerek oluşumun en ince ayrıntıları bile görüntülenmiş.



12 yorum:

  1. ben de yanlız olduğumuza inanmıyorum.şanslıysak haberlerden de olsa bir gün farklı bir toplumu görürüz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım göçüp gitmeden görürüz :)

      Sil
  2. Yıldızlar ve bulutlar hayal kurmak için biçilmiş kaftan. Şekiller çıkarıp masallar üretirdim küçükken kendimce. Ama binalar çoğaldıkça ve ışıklar yıldızlar da küsüyorlar bize görünmez oluyorlar. İstanbul'a gittiğimde en büyük eksik buydu mesela.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısın. Eskiden yıldızları sayamazdık çünkü saydıkça gözümüze yenisi takılırdı. Ama şimdi 10 taneden fazla göremiyorum.

      Sil
  3. Harika... İlk defa astronomik bir yayın görüyorum. Çok ilgimi çeken bir konu olduğu için bayıla bayıla okudum. ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) aynı zevkleri paylaşıyoruz demekki.

      Sil
  4. Sanki benim düşüncelerimi yazmışsın gibi hissettim çünkü o kadar aynı ki benim de yıldızlara olan bakışım. Çocukluğumda bile ulaşamadığım yıldızlarda bir yaşam olduğunu düşünürdüm nedense. Yaz mevsiminde, geceleri balkonda yıldızları izlemeyi çok seviyorum. Yıldızlar kadar bulutları da seviyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimle aynı düşünceleri taşıyanlar olması ne güzel :) Küçükken bulutları sürekli bir şeylere benzetmeye çalışırdık :)

      Sil
  5. interstellar 'ı izledin mi? mutlaka izle:) büyülendim ben! güzelmiş bloğun, takipteyim, ben de buradayım:
    littlefabien.blogspot.com

    YanıtlaSil
  6. Evet izledim öyle bir filmi kaçırmam :) teşekkür ederim güzel sözün için :)

    YanıtlaSil
  7. bende inanmıyorum bu koskoca evrende yanlız olduğumuza ,bloğunuzu çok beğendim

    YanıtlaSil
  8. Yıldızların büyüsüne hayran olmuşumdur hep. Güzel paylaşımda bulunmuşsunuz:)) Ellerinize sağlık.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil