11 Haz 2015

TOPRAK ASKERLER

Çoğu kişi duymuştur ilk Çin İmparatorunun mezarında bulunan ve TerraCotta Ordusu denilen bu askerleri. Çok ilginç gelmiştir bana da bu topraktan ordu. İnsanların eskiden öbür dünyaya daha çok önem verdiklerini ve eşyalarını hatta kahyalarını yanında götürdüklerini biliyoruz ama bu devasa ordu çok başka bir şey.

Düşünün! Tam 8 bin asker! Her biri doğal boyutlarda, Her birinin yüz ifadesi farklı. Üstü farklı. Hepsi kilden ve sonsuza dek gömüldüler. Tabi insanoğlu o sonsuzluğu bozdu.

Peki neden gömüldüler?


İlk imparatordan 300 yıl kadar öncekilerin yanında küçük heykelcikler bulunmuş ve böyle devam etmiş mezarın boş olmaması. İnanışa göre imparator öyle bir orduyla gömülmeli ki ikinci hayatında birincisinden daha ihtişamlı olsun. Çin'i tek bir bayrak altında toplayan İlk Çin İmparatoruna da böyle bir ordu yakışır.

8 bin savaşçı. Piyadeler, at arabaları, okçular... Gerçek imparator savaşçıları mı yoksa yapan sanatçıların hayal gücü mü hiç bir zaman bilinmeyecek.



Sanatçıların 8 bin askeri kısa bir sürede yapmaları gerekiyordu. Wikipedi de bu süre 30 sene diye geçiyor fakat bazı uzmanlar 10 yıl olduğunu söylüyor. Savaşçıları yapan sanatkarların isimleri heykellerin en gizli yerine işlenmiş. Aslında isimlerini yazmak istememişler fakat denetim yapılabilmesi ve bozuk olan heykelin kime ait olduğunu bulmak için bunu yapmaları gerekiyordu.

Heykel yapılıp kurumaya bırakıldıktan sonra fırınlanmaya girdiğinde tüm vücut olarak girmiyordu. Heykelin patlamaması için her parçanın ayrı şekilde fırınlanması gerekiyordu. Her biri kalıpla değil; gövdeleri ayrı ayrı elle ve o dönemde yapılması olağanüstü bir teknikle katman katman yapıldı. Kil sarma denilen bir yöntemle. Aynı heykelden bir sürü yapmak için kalıp kullanmak harika bir yöntem olsa da 8 bin farklı asker için sarma yöntemi mutlak olan en iyi ve tek yöntemdi.

Bu kadar çok askerin çabuk yapılabilmesi için çok zanaatkar gerekliydi. Uzmanlar 87 farklı usta ismi buldular ve bunların muhtemelen 10 kadar çırağı vardı.

2 bin yıl önce çukurdaki askerlerin hepsi rengarenkti ama günümüzde toprak altından çıkarıldıkça renksizleşiyorlar. Renklerin çoğuna yakını gitmiş oluyor. O zamanlar bu heykeller lakeyle kaplanmış. Çünkü bu sert reçine üzerine sürüldüğü şeyi çürümekten kurtarıyordu, ve kuruduğunda  kahverengiden parlak siyaha dönüyordu. Çok zor bulunan lake tek bir heykel için 20 ağaçtan alınmış. Bu lake güçlü bir zehir gibi soluyanlarda  rahatsızlıklar meydana geliyordu. Çalışmak çok zor olsa gerek.



Aslında heykellerin hepsi renkliydi. Özellikle üzerlerinde kullanılan Çin Moru ve Mısır Mavisi renkleriydi. Bu iki madde İsa'dan önce dünya üzerinde insan eliyle yapılan 2 renk olarak geçiyor ve neredeyse tamamen aynı maddelerden üretiliyorlardı.

Tüm bunları okuyup eski tarihin o güzel yapılarını, bilinmezlerini araştırdıkça insan geçmişe bir kez daha hayran kalıyor.


NOT: Buradaki bilgileri internet sitelerinden almadım; fakat NatGeo kanalında izlediğim belgeselden aklımda kalanları yazıya dökerek sizlerin de bu muhteşem yapılara hayran kalıp kalmayacağınızı öğrenmek istedim. Konuyla ilgili daha da ayrıntılı metinler mevcut ilgilenenler için atlamak istemedim :)


6 yorum:

  1. Ne kadar akıcı, güzel ve detaylı bir anlatım olmuş. Sıkılmadan zevkle okudum. Emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, çok sevindim beğenmenize.

      Sil
  2. Tarihte o kadar çok şey yatıyor ki, her gün yeni şeylerle karşılaşıyoruz. Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel yazmışsın kuzum çok beğendim

    YanıtlaSil
  4. Gerçekten müthiş olmuş! Blog takip etkinliğinden bulup hemen geldim! İyi ki gelmişim :) ---İşin "Aslı"---

    YanıtlaSil
  5. Geçtiğimiz günlerde belgeselini seyrettim, büyülenmemek elde değil. Nasıl yapmışlar, uğraşmışlar deyip durdum :) gidip görmek istediğim eserlerden biri. Yazınız çok güzel olmuş. Elinize sağlık. Sevgiler...

    YanıtlaSil