15 Oca 2016

BİTKİNİN GEÇMİŞİ HATIRLAMASI MÜMKÜN MÜ?

Geçenlerde Batı Avursturalya Üniversitesi'nde Biyoloji Profesörü olan Monica Gagliano'nun bir makalesine denk geldim. Yaptığı bir araştırmayı anlatmış. Fakat konu biraz enteresan.

''Bir bitki geçmişi hatırlayabilir mi?''

İşte makalenin başlığı bu şekilde. O kadar enteresan geldiki. Bitkilerin güzel sözlerden hoşlandığı, evde onlara gösterilen ilgiden çiçeklerini daha verimli açtığını artık herkes biliyor. Fakat gerçekten geçmişi hatırlıyor olabilirler mi?

Gagliano küstüm çiçeğiyle şöyle bir deney yapıyor. Bilmeyenler için küstüm çiçeği dokunulduğunda veya sarsıldığında ufak yapraklarını içeri doğru katlıyor. Bir çeşit kendini koruma mekanizması. Bu davranışından dolayı da küstüm çiçeği adı ona yakışır olmuş. Aşağıda kendisini görebilirsiniz.


İşte birkaç tane bitkiyi ufak saksılara dikmiş ve kendisi bir mekanizma kurmuş. Her bir saksıyı 15 santimetreden aşağı düşüren bir alet. Saksılar aşağıda bulunan köpük kısma düştüğü için sarsıntı geçirmiyorlarmış; fakat düşüşün kendisini tehdit olarak algılayıp savunma pozisyonuna geçiyorlarmış.

Çiçek düşürme mekanizması


Çiçekleri 5 saniye arayla tam 60 defa aşağıya düşürmüş. Sonunda Pavlov'un Klasik koşullanma deneyine benzer şekilde, bitkiler de bu düşüşten kendilerine bir pay çıkarmış. Yani 60 defa düştükten sonra bu düşüşün kendine bir tehdit olmadığını görmüşler ve sonunda düşüşlerde ufak yapraklarını kapatmamaya başlamışlar. Bu deney tam 28 gün boyunca sürmüş. 

Bir bitki ve neredeyse 1 ay öncesini hatırlıyor. 

Aslında bu kadar düşüşten sonra 'belki bitki kendini toplayamamasından dolayı yapraklarını kapatmıyor olabilir' itirazlarını düşünerek bitkiye kendi eliyle dokunuyor ve bitki yine tehdit karşısında ufak yapraklarını kapatıyor. Sonuç olarakta böyle enteresan bir deney ve makale ortaya çıkıyor.

Konuyla ilgili sizin de düşüncelerinizi duymak isterim.

Sevgiyle Kalın...

Enteresan bulduğum bu deneyi National Geographic'in geçen ay ki sayfasında da bulabilirsiniz.

9 yorum:

  1. yazını çok ilginç buldum canım, buna benzer bir şeyi daha önce okumuştum, botaniğe olan ilgim bitkilere çok saygı duymamı sağlıyor. şimdi tekrar okuyunca bir kez daha anladım evrenin, doğanın sırlarını <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen bin yıllar geçse de doğanın tüm sırlarını öğrenemeyeceğimizi düşünüyorum.

      Sil
  2. Geçmişi mi hatırlıyor yoksa belli bir rutine karşı alışkanlık mı gösteriyor bilemedim. Bana sanki aynı ortamda belli bir süre sonra koku duyumuzu kaybetmemizle aynı davranış gibi geldi. Bu güzel yazı için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  3. Yine orjinal bir yazı ve güzel bir konu.

    YanıtlaSil
  4. çok güzel ve değişik bir yazı olmuş, bu çalışmayı bizlere aktardığın için teşekkürler. Keyifle okudum, sevgiler.

    YanıtlaSil
  5. Küstüm çiçeğini daha önce görmüştüm. Birde akşam sefası var gündüz çiçekleri sönüyor akşam nasıl da güzel açıyor. Bence bilim adamları çok güzel buluşlarını genelde hayvanlar ve b,itkileri inceleyerek yapmakta. Bu da enteresanmış..Hoşuma gitti, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  6. Çok ilginç bir konuymuş güzeldi:))

    YanıtlaSil
  7. Çok enteresan geldi yazınız. Tabii, bu deneyi yapmak kimin aklına nereden geldi, o da ayrı bir konu :)

    YanıtlaSil